Biztosítási jog • EU • 2013. június 3.
Jelenleg a befektetési vagy befektetési jellegű termékekkel kapcsolatos értékesítési szabályokat az egyes ágazatokra vonatkozó külön jogszabályok tartalmazzák, az egyes ágazatok szabályaihoz igazodóan, ágazatonként eltérő követelményeket támasztva. Más előírások érvényesülnek például a befektetési jegy és a unit-linked termékek értékesítésére vonatkozóan még akkor is, ha a befektető vagy ügyfél a tőkepiaci illetve életbiztosítási termékekkel kapcsolatban végső soron hasonló vagy azonos kockázatoknak teszi ki a megtakarítását.
Az Európai Bizottság azzal a céllal, hogy megszüntesse ezt az ágazati széttagoltságot, tavaly júliusban egy olyan, három jogi norma tervezetből álló csomagra tett javaslatot, melynek részeként az értékesítéssel kapcsolatos egyes tájékoztatási és felelősségi szabályokat a jövőben szektorsemlegesen, a pénzügyi szervezetek által nyújtott szolgáltatások piacának egészére állapítják meg.
A bizottsági jogalkotási csomag a következő területekre terjedt ki:
A PRIPs rendelet (a továbbiakban: Rendelet) tervezetének elfogadásáról az Európai Parlament és Tanács együttdöntési eljárás keretében határoz, melynek következő lépése idén júniusban a Bizottság szavazása, majd ezt követően októberben a plenáris ülés tárgyalása. Ha az eljárás során úgy döntenek, hogy elfogadják a tervezetben foglaltakat, akkor a Rendelet várhatóan 2-3 év múlva lép hatályba, és mint uniós rendelet, közvetlenül alkalmazandó lesz az uniós tagállamokban.
1. A Rendelet hatálya alá tartozó termékek
A Rendelet hatálya olyan befektetési termékekre terjed ki, melyeknél a befektető számára visszafizetendő összeg valamilyen referenciaérték, vagy a befektető által nem közvetlenül megvásárolt mögöttes eszköz hozamának ingadozásától függ. A Rendelet ugyanakkor nem terjed ki:
A Rendelet hatályba lépése után 5 évig mentesülnek a Rendeletben megállapított kötelezettségek alól
2. A tájékoztató tartalma
A Rendelet a befektetési termék előállítójára nézve tájékoztató (a befektetési termékre vonatkozó kiemelt információkat tartalmazó dokumentumok, key information document – KID) készítési kötelezettséget ír elő.
A Rendelet tervezete szerint a befektetési termék előállítója
A KID egy rövid, közérthető, világos, helytálló és az adott termékre vonatkozóan mindig naprakész információkat tartalmazó tájékoztató, melynek alapján a fogyasztó képes összehasonlítani az adott befektetési terméket a piacon található többi termékkel és ennek eredményeként képes tájékozott döntést hozni a befektetéseiről.
A termék előállítójának marketing célú közleményei világosan el kell, hogy különüljenek a KID-től és nem tartalmazhatnak olyan állítást, amely ellentmondana a KID-nek vagy csökkentené annak jelentőségét.
Mivel a KID célja, hogy a lehető legpontosabb képet nyújtsa az adott befektetési termékről, ezért többek között tartalmaznia kell:
A Rendelet tervezetének egyik - jelenleg vitatott - pontja szerint, a kiemelt információkat tartalmazó dokumentumnak világosan fel kell hívnia a figyelmet arra, hogy az alapján senkit nem terhel polgári jogi felelősség, kivéve, ha a KID nem felel meg a termék előállítója által készített szerződést megelőző, vagy szerződéses dokumentumoknak, vagy ha félrevezető, nem pontos.
3. Panaszkezelés, jogorvoslat, közigazgatási szankciók és intézkedések
A befektetési termék előállítójának olyan eljárásokat és szabályokat kell kialakítania, melyek biztosítják, hogy a kiemelt információkat tartalmazó dokumentummal kapcsolatban panasszal élő fogyasztók kellő időben és megfelelő módon kapjanak érdemi választ.
Ha a fogyasztó úgy dönt, hogy a Rendelettel összefüggő vita kapcsán alternatív vitarendezési eljárást kezdeményez a termék előállítójával, vagy értékesítőjével szemben, akkor utóbbiaknak részt kell venniük ebben az eljárásban.
A Rendelet tervezete alapján a tagállamoknak a Rendelet hatályba lépését követő 24 hónapon belül meg kell állapítaniuk a Rendelet előírásainak megsértése esetén alkalmazott hatékony, arányos és visszatartó erejű közigazgatási szankciókra és intézkedésekre vonatkozó szabályokat, és azt, hogy azokat hogyan kell végrehajtani. A szankciók előírásától a tagállamok csak akkor tekinthetnek el, ha a nemzeti jog már korábban is büntetőjogi szankcióval sújtotta a Rendeletben meghatározott magatartások megsértését.
A megfelelő közigazgatási szankciók kialakítása során a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a szankciók kiszabására illetékes hatóságnak lehetősége legyen:
Az illetékes hatóságnak - ha valamely befektetési termék vonatkozásában egy vagy több, az előző bekezdésben említett szankciót szabott ki - lehetősége van olyan közlemény kiadására, vagy a befektetési termék előállítóját, vagy a terméket értékesítő személyt olyan, a fogyasztóknak címzett közlemény kiadására kötelezheti, melyben tájékoztatják a fogyasztókat a kiszabott szankciókról, illetve arról, hogy hol tehetnek panaszt, vagy hol nyújthatnak be jogorvoslati kérelmet.
A tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a Rendelet előírásainak alkalmazása során hozott bármely döntés jogorvoslat tárgya lehessen.
4. Felülvizsgálat
A Bizottság a Rendeletet 4 évvel a hatályba lépést követően felülvizsgálja. Ez a felülvizsgálat magában foglalja a Rendeletben megállapított szabályok gyakorlati alkalmazásának általános felmérését, valamint egy kitekintést arra vonatkozóan, hogy a Rendelet hatálya kiterjeszthető-e egyéb pénzügyi eszközökre is.
[1] Prospektus direktíva
[2] * Azon nem részvényjellegű értékpapírok, amelyek kibocsátója valamely tagállam vagy a tagállam regionális vagy helyi hatóságai, olyan közjogi nemzetközi testületek, amelyeknek egy vagy több tagállam tagja, az Európai központi Bank, illetve a tagállamok központi bankjai.
* A tagállamok központi bankja tőkéjét képező részvények.
* Valamely tagállam vagy tagállam valamely regionális vagy helyi hatósága által feltétel nélkül és visszavonhatatlanul garantált értékpapírok.
* Valamely tagállam által elismert, jogi személyiségű társulások vagy nem nyereségérdekelt testületek által nem nyereségérdekeltségű céljaik eléréséhez szükséges pénzeszközök bevonása érdekében kibocsátott értékpapírok.
* Hitelintézetek által folyamatosan vagy ismétlődően kibocsátott, nem részvényjellegű értékpapírok, feltéve hogy ez ezek az értékpapírok:
- nem alárendeltek, átváltoztathatóak vagy átválthatók;
- nem adnak jogot más fajtájú értékpapír jegyzésére vagy megszerzésére, és nem kapcsolódnak valamely derivatív eszközhöz;
- visszafizetendő betétek elfogadását testesítik meg;
- azokra a betétbiztosítási rendszerekről szóló, 94/19/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján valamely betétbiztosítási rendszer fedezetet nyújt.
* Olyan nem helyettesíthető tőkerészesedések, amelyek fő célja jogot adni birtokosának valamely lakás vagy ingatlanvagyon más formája vagy ennek egy része elfoglalására, ha az ilyen részesedéseket e jogról való lemondás nélkül nem lehet értékesíteni.
* Svédországi hitelintézetek által kibocsátott „bostadsobligationer”-re melynek fő célja jelzálogkölcsönök nyújtása, feltéve hogy:
- a kibocsátott „bostadsobligationer” azonos sorozatba tartozik;
- a „bostadsobligationer” kibocsátása folyamatos egy meghatározott kibocsátási időszakban;
- a „bostadsobligationer” feltételei a kibocsátási időszakban nem változnak;
- az említett „bostadsobligationer” kibocsátásából származó összegeket a kibocsátó alapító okiratával összhangban olyan eszközökbe fektetik, amelyek elegendő fedezetet nyújtanak az értékpapírokból származó kötelezettségekre.
* Hitelintézetek által folyamatosan vagy ismétlődően kibocsátott nem részvényjellegű értékpapírok, ahol a kibocsátás teljes ellenértéke 50.000.000 eurónál kevesebb, amely értéket egy 12 hónapos időtartam alatt kell számítani, feltéve hogy ezek az értékpapírok:
- nem alárendeltek, nem átváltoztathatóak, vagy átválthatók;
- nem adnak jogot más fajtájú értékpapírok jegyzésére vagy megszerzésére, és nem kapcsolódnak valamely derivatív eszközhöz.
[3] Foglalkoztatói nyugellátói irányelv
Vissza a hírekhez
Elfogadták az IDD Tervezet végső kompromisszumos szövegét
Érinthetik az EU Oroszországgal szembeni szankciói a hazai biztosítókat is
Az Európai Bizottság felülvizsgálja a biztosítási szektorra vonatkozó csoportmentességi rendeletet
Új MNB ajánlás a biztosítási alapú befektetési termékek értékesítésével kapcsolatban: fontos változások a minőségbiztosítási hívások terén
Honlapunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott módon tudjuk megjeleníteni Önnek a tartalmakat. Kérjük, olvassa el Süti Kezelési Tájékoztatónkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azok kezeléséről. Beállításait módosíthatja ezen a linken vagy saját böngészőjének beállításaiban.
Ezek a sütik szükségesek a weboldal futtatásához, és nem kapcsolhatók ki. Az ilyen sütik csak olyan műveletekre vonatkoznak, mint például a nyelv, az adatvédelmi preferenciák. Beállíthatja a böngészőjét, hogy blokkolja ezeket a sütiket, de webhelyünk esetleg nem megfelelően fog működik.
A Süti Adatkezelési Tájékoztatót megismertem és hozzájárulok ahhoz, hogy a Gárdos Mosonyi Tomori Ügyvédi Iroda, mint adatkezelő a Google Analytics sütikkel kapcsolatban az IP címemet statisztikai célból kezelje. Tudomásul veszem, hogy a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.