Bank- és hiteljog • EBA, Kiszervezés • 2018. augusztus 1.
Az elmúlt években a pénzügyi intézmények körében egyre népszerűbb megoldás az egyes tevékenységek kiszervezése a hatékony működés és a költségcsökkentés érdekében. A digitalizáció, az információs technológia fejlődése és különösen a FinTech térhódítása miatt elsősorban az IT szolgáltatások kiszervezése iránti igény növekszik folyamatosan.
Ezen változásokra tekintettel az Európai Bankhatóság (EBH) elkészítette az új kiszervezési iránymutatásainak tervezetét. A tervezettel kapcsolatos konzultáció 2018. szeptember 24-ig tart, a beérkezett észrevételek alapján kerül sor az iránymutatások végelegesítésére.
Az iránymutatások várhatóan 2019. június 30-ától alkalmazandóak és valamennyi pénzügyi intézményre, pénzforgalmi szolgáltatóra és elektronikuspénz-kibocsátó intézményre irányadóak. Az EBH elődje, az Európai Bankfelügyeleti Bizottság által 2006-ban közreadott kiszervezési iránymutatások ezzel egyidejűleg hatályukat vesztik. A 2019. június 30. előtt hatályba lépett szerződéseket a következő hosszabbítás alkalmával, de legkésőbb 2020. december 31-ig kell megfeleltetni az új iránymutatásoknak.
Az új iránymutatások közé bekerültek az EBH 2017 decemberében közreadott iránymutatásai is a felhőszolgáltatóknak történő kiszervezésről.
Az iránymutatások a korábbiaknál részletesebb előírásokat tartalmaznak a kiszervezhető tevékenységekről, a kiszervezést megelőző kockázatelemzésről, a kiszervezési szerződésről, a kiszervezéssel kapcsolatos felelősségről, a kiszervezett tevékenységek végzésének ellenőrzéséről és a felügyeleti hatóságok feladatairól.
A tervezet rögzíti, hogy az egyes funkciók kiszervezése nem eredményezheti a vezető testület felelősségének delegálását. Az intézményeknek képesnek kell lenniük arra, hogy folyamatosan ellenőrizzék és fejlesszék a kiszervezett folyamatok, szolgáltatások és tevékenységek minőségét és hatékonyságát, és a kiszervezéssel kapcsolatos kockázatértékelést.
Az iránymutatások meghatározzák az alkalmazandó átvilágítási folyamat kereteit annak érdekében, hogy az intézmények csak megbízható szolgáltatókkal szerződjenek, és ezáltal biztosított legyen a jogszabályoknak megfelelő folyamatos szolgáltatásnyújtás. Az intézmények kötelesek nyilvántartást vezetni valamennyi kiszervezési megállapodásról és lehetővé kell tenniük, hogy azokat az illetékes felügyeleti hatóságok ellenőrizhessék.
Vissza a hírekhez
Megjelent az Európai Bankhatóság csalásokra vonatkozó iránymutatása
Fenntarthatóság a hitelezésnél? IGEN! - Új MNB ajánlás ESG kérdéssor vállalati kihelyezések során történő használatáról
Az Európai Felügyeleti Hatóságok az SFDR felülvizsgálatát sürgetik - I. rész
Módosulnak a pénzügyi piaci szereplőkben megvalósuló befolyásszerzés esetén a felügyeleti díjak
Honlapunk sütiket használ annak érdekében, hogy személyre szabott módon tudjuk megjeleníteni Önnek a tartalmakat. Kérjük, olvassa el Süti Kezelési Tájékoztatónkat, amelyben további információkat olvashat a sütikről és azok kezeléséről. Beállításait módosíthatja ezen a linken vagy saját böngészőjének beállításaiban.
Ezek a sütik szükségesek a weboldal futtatásához, és nem kapcsolhatók ki. Az ilyen sütik csak olyan műveletekre vonatkoznak, mint például a nyelv, az adatvédelmi preferenciák. Beállíthatja a böngészőjét, hogy blokkolja ezeket a sütiket, de webhelyünk esetleg nem megfelelően fog működik.
A Süti Adatkezelési Tájékoztatót megismertem és hozzájárulok ahhoz, hogy a Gárdos Mosonyi Tomori Ügyvédi Iroda, mint adatkezelő a Google Analytics sütikkel kapcsolatban az IP címemet statisztikai célból kezelje. Tudomásul veszem, hogy a hozzájárulásomat bármikor visszavonhatom.